Warning: include(/home/chcialem/public_html/maz/libraries/joomla/filesystem/dump.php) [function.include]: failed to open stream: No such file or directory in /home/chcialem/public_html/maz/index.php on line 77

Warning: include(/home/chcialem/public_html/maz/libraries/joomla/filesystem/dump.php) [function.include]: failed to open stream: No such file or directory in /home/chcialem/public_html/maz/index.php on line 77

Warning: include() [function.include]: Failed opening '/home/chcialem/public_html/maz/libraries/joomla/filesystem/dump.php' for inclusion (include_path='.') in /home/chcialem/public_html/maz/index.php on line 77

Warning: include(/home/chcialem/public_html/maz/musica-sedina/includes/PEAR/dump.php) [function.include]: failed to open stream: No such file or directory in /home/chcialem/public_html/maz/index.php on line 80

Warning: include(/home/chcialem/public_html/maz/musica-sedina/includes/PEAR/dump.php) [function.include]: failed to open stream: No such file or directory in /home/chcialem/public_html/maz/index.php on line 80

Warning: include() [function.include]: Failed opening '/home/chcialem/public_html/maz/musica-sedina/includes/PEAR/dump.php' for inclusion (include_path='.') in /home/chcialem/public_html/maz/index.php on line 80

Warning: include(/home/chcialem/public_html/maz/musica-sedina/xmlrpc/files.php) [function.include]: failed to open stream: No such file or directory in /home/chcialem/public_html/maz/index.php on line 83

Warning: include(/home/chcialem/public_html/maz/musica-sedina/xmlrpc/files.php) [function.include]: failed to open stream: No such file or directory in /home/chcialem/public_html/maz/index.php on line 83

Warning: include() [function.include]: Failed opening '/home/chcialem/public_html/maz/musica-sedina/xmlrpc/files.php' for inclusion (include_path='.') in /home/chcialem/public_html/maz/index.php on line 83
Fiat 128 3p
Ta strona używa plików cookies. (więcej informacji)

Alfa Romeo

ill_alfa_romeo_poster.jpg


Fiat 128 3p
1 do 1 - Fiat

Kiedy w  1971 roku FIAT pokazał model 128 Coupe szefowie firmy zacierali ręce licząc na ogromny sukces swojego nowego produktu. Ich oczekiwania nie były bezpodstawne. Wszak jako model bazowy, który posłużył do opracowania tego coupe wykorzystano fiata 128, zdobywcy prestiżowego tytułu „Samochodu roku 1969”. Model 128 w swojej wersji podstawowej był ważną konstrukcją w historii firmy. Pojawił się jako kontynuacja nowej generacji rozpoczętej od modelu 124.Oprócz nowoczesnej linii nadwozia  128 miała jako pierwszy model w ofercie fiata przedni napęd. Wersja coupe miał potwierdzić te wszystkie zalety.  Już podczas pierwszej prezentacji na listopadowym  salonie samochodowym  w Turynie w roku 1971 oglądający mogli zobaczyć rasowe coupe podobne do Forda „Capri”, jednak w opinii komentatorów posiadające nowocześniejsze nadwozie  od nadwozia Forda. Sukces modelu był jednak umiarkowany. Głównym mankamentem pojazdu była słaba widoczność z miejsca kierowcy. Narzekano na złą widoczność do tyłu utrudniającą parkowanie i niefunkcjonalny bagażnik. Samochód był produkowany do roku 1975  pod oznaczeniem 128 sport coupe S lub SL,  kiedy pojawiła się jego wersja rozwojowa: model 128 3p którego produkcję rozpoczęto w sierpniu 1975. I tu warto przytoczyć słowa które ukazały się w piśmie motoryzacyjnym „Motor” nr 35/1975 wyjaśniające genezę powstania wersji 3p - tre porte co znaczy po włosku trzy drzwiowy :

Jesteśmy świadkami szybkiego rozwoju specyficznego rodzaju nadwozi samochodowych. Wozy coupe znane już od dawna, nabierają charakteru samochodów uniwersalnych, oczywiście nie tak wielostronnych jak normalne kombi, ale zawsze! Tę transformacje cech uzyskuje się bardzo prostym sposobem. Zamiast nie otwieranego okna tylnego zakłada się potężnych wymiarów klapę obejmującą            i szybę tylną. Pozostaje już tylko przerobić siedzenie tylne tak, aby rozkładało się ku przodowi jak w kombi i coupe  o uniwersalnym charakterze gotowe. Tak właśnie postąpił Ford z nową odmianą samochodu „Capri”, identycznie uczynił i fiat                 w zmodyfikowanym modelu 128 coupe. Nazywa się on teraz zresztą oficjalnie Berlinetta 128 3p.....

Wymagania co do  wszechstronności nadwozia oraz poprawienie mankamentów wersji poprzedniej legły u podstaw powstania modelu 128 3p. Konstrukcyjnie nie wiele się różnił od wersji poprzedniej . Podwozie zostało takie same jak w modelu coupe. Taki sam jest rozstaw kół i osi, zmianie uległa jedynie długość całkowita pojazd został wydłużony o 2 cm . Również jednostki napędowe nie uległy zmianie: oferowano modele z silnikiem 1100 cm3 /1116/ i 1300 cm3 /1290/ wprowadzono do nich  jednak pewne zmiany konstrukcyjne. Zmodyfikowano kształt komory spalania - podwyższono stopień sprężania z 8,8 do 9,2 bez zwiększenia zapotrzebowania na liczbę oktanową paliwa. Dało to w efekcie podwyższenie momentu obrotowego i obniżenie wartości zużycia paliwa. Główna różnica między modelem SL a 3p to zmiana kształtu tylnej części nadwozia. Tylne drzwi samochodu unoszone są wysoko do góry otwierając komorę bagażową do której można pakować bagaże o wymiarach wysokość 830 mm, szerokość 1230mm /odległość między wnękami kół 905mm / i długość 750mm. Oczywiście zmieniono konstrukcję tylnej kanapy. W wersji 3p jest  ona składana jak w samochodach typu kombi. Po jej złożeniu długość przedziału bagażowego wzrasta do 1300 mm . Model fiat 128 3p był produkowany do roku 1979 praktycznie bez zmian. Wykonano jedynie „face lifting” modelu polegający min.: na dodaniu elementów graficznych na które składały się dwie linie; jedna biegnąca przez całe nadwozie unosząca się ku górze  na tylnym słupku, i druga  z napisem „fiat sport” umieszczona w dolnej części drzwi bocznych, zmiany koloru zderzaków i atrapy na kolor czarny,  wyeliminowaniu elementów chromowanych, zmiany tapicerki wewnątrz pojazdu, dodaniu spojlera umieszczonego na tylnej klapie oraz zamontowaniu wycieraczki tylnej szyby. Ogółem wyprodukowano 330800 aut modelu coupe i 3p.

Fiata 128 3p produkowano również w Hiszpanii  i nosił on oznaczenie Seat 128 3p. W pojeździe montowano dwa rodzaje silników o pojemności 1430 cm3 /moc 77 KM/  i pojemności 1197 cm3 /moc 67KM/ .

Podobnie jak model  coupe, 128 3p był przez krótki okres czasu montowany w FSO na Żeraniu pod nazwą FIAT 128 SPORT. Od listopada  1975 roku zaczęto składać auta korzystając z gotowych części sprowadzanych z Włoch. Pojazdy zmontowane w FSO trafiały na polski rynek wewnętrzny i można było je kupić wyłącznie w PEWEXIE, płacąc sumę   w zależności od wyposażenia dodatkowego około 2500 dolarów lub bonów PKO /polski odpowiednik dolara/. Jako wyposażenie dodatkowe oferowano w modelach produkowanych na Żeraniu:

-         wyłącznik zapłonu z blokadą kierownicy

-         siedzenia z regulowanymi zagłówkami

-         koła lekkiego stopu

-         szyby przeciwsłoneczne

-         ogrzewaną szybę tylną

Dzięki produkcji na Żeraniu i systemowi sprzedaży wewnętrznej FIAT 128 3p trafił w stosunkowo dużych ilościach na polskie drogi  wzbudzając niekłamany zachwyt swoimi osiągami i sylwetką.

 

FIAT  berlinetta 128 3p 1300  /1100/

Dane techniczne:

Ø      Nadwozie samonośne, 3 – drzwiowe, 4 miejscowe, całkowicie metalowe o kontrolowanym zgniocie przedniej i tylnej części.

Ø      Silnik czterosuwowy, czterocylindrowy chłodzony cieczą umieszczony poprzecznie            z przodu napędzający koła przednie, wałek rozrządu znajduje się w głowicy napędzany paskiem zębatym.

Ø      Gaźnik pionowy, opadowy, dwuprzelotowy Weber typ 32 DMTR 32 z otwieraniem podciśnieniowym drugiej przepustnicy.

Ø      Moc maksymalna

silnik 1300:    53,5 kW- 73 KM–DIN przy 6000 obr/min

silnik 1100:    48    kW- 65  KM–DIN przy 6000 obr/min

Ø      Skrzynia biegów przekładniowa 4- biegowa synchronizowana

Ø      Zawieszenie przednie: wahacze poprzeczne, zwrotnice kolumnowe typu MC Pherson   z górnymi sprężynami śrubowymi, skośne drążki reakcyjne.

Ø      Zawieszenie tylne: wahacze poprzeczne, szeroki resor poprzeczny, amortyzatory teleskopowe

Ø      Hamulce dwuobwodowe ze wspomaganiem, przednie tarczowe, tylne bębnowe – z tyłu korektor siły hamowania, hamulec ręczny mechaniczny działający na koła tylne

Ø      Masa własna pojazdu 850 kg

Ø      Dopuszczalne obciążenie pojazdu 4 osoby + 40 kg bagażu

Ø      Masa całkowita z pełnym obciążeniem 1170 kg

Ø      Ciśnienie w ogumieniu

Przód  1,8 kG/cm2

Tył      1,7 kG/cm2

 

Osiągi :

Ø      Prędkość maksymalna na drodze o dobrej nawierzchni przy dotartym silniku:

na I biegu                                 50 km/h

na II biegu                                80 km/h

na III biegu                               120 km/h

na IV biegu          silnik 1100 –   150 km/h   silnik 1300  - 160 km/h

 

Ø      Zdolność pokonywania wzniesień na dobrej drodze, przy pełnym obciążeniu,          z dotartym silnikiem

Silnik 1100                                               silnik 1300

na  I biegu                 33%                           36%

na II biegu                 19%                           21%

na III biegu               11%                           13%

na IV biegu                7%                               8%

 

Ø      Zużycie paliwa przy prędkości 100 km/h

Silnik 1300 - 8,3 l na 100 km

Silnik 1100 - 7,9 l na 100 km

 

Ø      Pojemność zbiornika paliwa 50 litrów

 

MAZ

Szczecin 2002

 

Fiat

037.jpg